Socker socker socker!

När tandhygienisten sa igår att ett endaste Mariekex innehåller två sockerbitar, så blev jag smått chockad. Nog för att jag visste att det innehåller socker men inte så mycket. Jag ville ta reda på hur mycket socker andra produkter innehåller..

För mig är det viktigt med hälsa och vad produkterna innehåller! Sen jag började ta tag i min vikt igen efter förlossningen och arbeta på att bli en hälsosam och nyttig mamma till Tuva-Li, så tycker jag att det är intressant och skrämmande på samma vis att se vad produkterna innehåller som man gärna åt tidigare.

Enligt Livsmedelsverket ska vuxna hålla sig till max 50-75 gram socker per dag! Detta motsvarar cirka 15-17 sockerbitar (för kvinnor) och 20-21 sockerbitar (för män). Rekommendationer är att barn mellan 2-18 år ska äta max 8 sockerbitar (25 gram) per dag. Barn under 2 år ska helst inte ha något tillsatt socker överhuvudtaget

Jag ville göra ett inlägg och visa Er läsare hur mycket socker vissa av våra vardagsprodukter innehåller! Vill noga påpeka att det är upp till var och en att själv välja vad dem äter och dricker. Eftersom jag lägger fokus på både mammalivet och hälsolivet kommer här ibland denna typen av inlägg.

Sockerbitsinnehåll:

• 1 msk müsli (nyckelhålsmärkt) – 0 sockerbitar
• 1 dl filmjölk – 0 sockerbitar
• 1 msk tomatketchup – 1 sockerbit
• 1 msk äppelmos – 2 sockerbitar
• 1 msk sylt – 2 sockerbitar
• 1½ dl vaniljglass – 2½ sockerbitar
• 1 burk Risifrutti (mindre socker) – 3 sockerbitar
• 1 isglass (60 gram) – 3½ sockerbitar
• 1½ dl nyponsoppa – 5 sockerbitar
• 1 stor Caffe Latte – 6½ sockerbit
• 2 dl fruktyoghurt – 8 sockerbitar
• 1 burk (33 cl) Coca Cola - 10 sockerbitar
• 1 glas apelsinsaft – 10 sockerbitar
• 1 förp. (25 cl) Festis – 10½ sockerbit
• 1 glas (2 dl) apelsinjuice – 11 sockerbitar
• 1 burk Risifrutti – 11 sockerbitar
• 2 dl fruktkräm – 12 sockerbitar
• 1 flaska (60 cl) MER – 14 sockerbitar
• 100 gram (ca 20 bitar) lösgodis – 16 sockerbitar
• 100 gram mjölkchoklad – 16½ sockerbitar
• 100 gram torkad banan – 22 sockerbitar
• En burk (450 gram) Nutella – 84 sockerbitar

 

Källa: LivsmedelsverketAHALivsmedelsverket

Gilla gärna inlägget, tryck på ❤️

/ Sofia Werlin

Kommentarer

Anonym

Kommentar postad den

Älskar att du skriver sånt här!!! 😍 👍👍👍 Förhoppningsvis så kommer åtminstone nån mer bli lite mer medveten . Vilket är jättebra för barnen! 👌 😊 Vi blir ständigt ifrågasatta för att vi inte ger barnen läsk och godis! 😬

Svar: Tusen tack! 💕. Skoj att du gillar denna typen av inlägg.
Skrämmande att man måste "försvara" sig själv när det kommer till att inte ge massa onödigt tillsatt socker till sina barn 😬
Sofia Werlin

Marie

Kommentar postad den

Ja allt innehåller mycket mer än man kan tro

Svar: ja allt innehåller ju socker idag men man blir lika chockad trots det när man räknar ut sockerbitsmängden 😬
Sofia Werlin

Dixi Wonderland

Kommentar postad den

Få personer vet att majs på burk innehåller socker. Varför i helvete har man socker i konserverad majs? Gant har inte socker i sin men sen jag upptäckte det så köper vi endast fryst majs. Tycker det är hemskt att allt detta sockret har tagit över till och med våra grönsaker :(

Svar: Eller hur?! Det är helt jäkla sjukt!
Skulle kunna göra listan oändligt lång här i bloggen..
Sofia Werlin

Flisan

Kommentar postad den

sv: ja eller hur :D

så sjukt :O

Svar: Verkligen!! 😬
Sofia Werlin

Carolina Thoor

Kommentar postad den

Inget direkt skrämmer mig, haha. Alltså jag förstår att det finns mycket socker i det vi äter typ dagligen. Men samtidigt, ska man sluta äta helt och hållet eller börja tänka bara på vad man äter hela tiden? Nej, känns inte jätte sunt för min del. Man kan visserligen ta mindre portioner än vad man kanske eventuellt gör av vissa saker, men sluta äta saker och ting kommer jag nog aldrig att göra! :)

Sv; ja, det var super skönt med en ledig tisdag igår! :)
Ja, hoppas på det med för din skull! :)

Svar: Nej absolut inte! Allt innehåller socker idag, däremot känner jag att varför ska det tillsättas socker i produkter där det redan är socker i 😬
Sofia Werlin

Malin

Kommentar postad den

Bra inlägg! Theo åt rätt mycket socker till frukost idag med andra ord, 1 glas apelsinjuice och fruktyoghurt 🙈 Visserligen 1 ägg också.

Svar: Man ska ta det med en nya salt :). Man kan inte undvika socker helt men jag tycker det är intressant att skriva denna typen av inlägg :)
Sofia Werlin

Susanne

Kommentar postad den

Försöker minimera socker för mitt 2 åriga barnbarn, så har lärt mig hur man räknar. Tandläkaren måste ha sagt fel! ! sockerbit är ca 3,6gr socker.
Hittade ett test från Vi Föräldrars kextest. Räknar man ut sockermängden där så är det ca 2 sockerbitar i ca 10 kex.

http://www.viforaldrar.se/Global/Vi_foraldrar/tester-guider/tester/kex/Kextest.pdf


Svar: Ja jag hittade också sen efter mitt inlägg att en sockerbit är cirka 3,6 gram socker. Så antingen har hon sagt fel eller kört lite "skrämseltaktik" 😬🙈
Sofia Werlin

Kommentera här