Snälla - håll avstånd!

Kom hem för ett tag sen, välbehållna och vår trygga vrå! Jag är på ett sätt glad att det inte är så mycket trafik ute under kvällen men samtidigt arg över hur folk idag kör..

Strax efter åtta ikväll lämnade vi mammas parkering i Åstorp och körde ut mot motorvägen. Tuva-Li sitter glatt i baksätet och pratar men somnar efter ett litet tag när bilen börjar rulla.

Jag svänger av och ner på motorvägen! Inga bilar framför mig och inga bilar bakom oss heller. När vi närmar oss Hyllinge och avfarten därifrån in mot stan svänger en lastbil ut bakom oss, inga konstigheter känner jag, vi var ändå förbi och jag håller som vanligt hastigheten, det finns ingen anledning att dra på i onödan - speciellt inte när det är mörkt och blåsigt ute.

Helt plötsligt blir det ljusare och ljusare i bilen och det bländar i både backspeglen och i sidospeglarna! Jag tänker att chauffören i lastbilen ska väl köra om och jag slipper snart bli bländad. Men chauffören kör inte om, personen i lastbilen fortsätter att ligga nära, så nära att jag börjar känna ett obehag.

Vägen vi kör på när vi ska hem ligger precis vid två stora skogsdungar, då och då springer där rådjur över vägen och även älgar vid vissa tillfällen. Att krocka med dessa djur, på en motorväg, i 110 kilometer i timmen är inget jag vill göra.

Lastbilen fortsätter att ligga nära och jag ser ytterst lite inne i bilen men jag kan se att Tuva-Li fortfarande sover.

Hade ett rådjur sprungit ut och jag hade bromsat så hade chauffören i lastbilen aldrig haft en chans att hinna bromsa och väja undan! Personen skulle istället kört rakt in i min bil, rakt in i bakdelen på min bil där det dyrbaraste jag har sitter sovandes.

Jag förstår att man som både bilist och yrkeschaufför kan känna sig stressad över att komma fram i tid. Jag kan lova Er alla att Ni kommer inte komma fram fortare för att Ni ligger nära en framförvarande bil.

Istället kan det hela sluta med att varken du eller jag kommer att komma fram till våra möten.

Så kära medtrafikant - ikväll och resten av årets dagar, vill jag att vi ska tänka på varandra! Snälla - HÅLL AVSTÅND! 🌸

Gilla gärna inlägget - tryck på ❤️

/ Sofia Werlin

Kommentarer

WWW.nouw.se/jasmineivanoff

Kommentar postad den

Men usch vad obehagligt, vilken idiot på ren svenska!

Tack för din anmälan till veckans blogg 😍

Svar: Verkligen en idiot!! 😬😩
Sofia Werlin

Anonym

Kommentar postad den

usch blir så irriterad på sånt inte okej alls!! Livsfarligt !

Svar: Verkligen livsfarligt!!
Sofia Werlin

Marie

Kommentar postad den

Meeeh vad fick han ut av det, det ska väl räcka med att han ser dig framför med dina bakljus osv, farligt att blanda någon, jag hade stannat så fort jag kunnat vid nån vägficka så jag skakat av mig lastbilen,

Svar: Det undrar jag med!! 😬
Jag hade önskat att där kom en vägficka men ingen alls :(
Testade till och med att starta dimljusen bak, som en liten pik men nä..
Sofia Werlin

Evanessé

Kommentar postad den

Usch, ja sådant kan gå illa :(

Svar: Ja fy verkligen :(
Sofia Werlin

Sara Ekman

Kommentar postad den

Obehagligt! :(

Svar: Verkligen! Jag blir rädd för vissa trafikanter.
Sofia Werlin

Heléna

Kommentar postad den

Tråkigt när en yrkeschaufför inte har bättre omdöme än att riskera andras liv i trafiken :( Tur att det inte sprang ut något djur framför er på vägen <3 Kramar <3

Svar: Ja, jag blir ärligt talat mörkrädd för vissa som framför ett fordon i trafiken! Ingen respekt för varken sitt eget liv eller sina medtrafikanters 😬
Sofia Werlin

Linda

Kommentar postad den

Det är så himla irriterande att folk inte håller avstånd - och livsfarligt!

Svar: Ja, jag blir ärligt talat mörkrädd för vissa som framför ett fordon i trafiken! Ingen respekt för varken sitt eget liv eller sina medtrafikanters 😬
Sofia Werlin

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Kommentar postad den

Håller verkligen med dig! Så bra inlägg

Svar: Tusen tack! 💕
Sofia Werlin

Malin

Kommentar postad den

Hatar när folk ska ligga än i rumpan. Hur svårt kan det vara att hålla avstånd eller köra om isåfall???

Svar: Ja, jag blir ärligt talat mörkrädd för vissa som framför ett fordon i trafiken! Ingen respekt för varken sitt eget liv eller sina medtrafikanters 😬
Sofia Werlin

Fröken Rödlök

Kommentar postad den

Fy så obehagligt...

Svar: Ja inget skoj alls! Blir rädd för hur vissa kör..
Sofia Werlin

Heléna

Kommentar postad den

Jag är en sån som yrkesförare (och andra) stör sig på för jag vill inte köra fortare än jag känner att det känns säkert. Sambon som kör lastbil säger att det är såna som mig som orsakar olyckor, att man ska hålla hastigheten på vägen. Punkt! När det är vinter, halkigt och mörkt finns det inte en chans att jag kör 110 om det inte känns supersäkert. Lastbilarna är så tunga, har svårt att bromsa och kan få släng på släpet om det ligger en bromskloss (jag) efter vägen så dom måste tvärbromsa, eller så måste dom hålla farten innan en uppförsbacke för att inte bli ståendes mitt i om det är jättehalkigt. Jag kör helst inte längre sträckor på vintern, försöker hålla mig inne i stan för jag tycker det är jätteobehagligt. Särskilt när man har barnen i bilen. Jag minns inte när det var men nåt år sen då kom jag just när det hänt en olycka och en bil låg långt nere i diket och uppe vid vägen stod en pojke i 10-11 års åldern i matchställ och grät och några bilar hade stannat och tröstade och sprang omkring där. Läste sen i tidningen att pappan fått hjärtstopp och var redan död när bilen landade i diket. Jag tog så illa vid mig när jag såg det där då sonen var i samma ålder. Det hade varit innebandycup i närheten bara. Jag hatar att man måste åka bil =(

Svar: Jag hoppas att du inte tog illa vid dig av mitt inlägg, vill absolut inte klanka ner på yrkeschaufförer men jag kände att det är ett ämne att ta upp! Och detta när det gäller alla bilister i trafiken 🌸
Sofia Werlin

Miss%20Tosse%20Queen

Kommentar postad den

Viktigt viktigt! Jag är alltid livrädd när jag sitter i en bil på kvällen just pga detta 😔😔

Svar: Nej portal byte blir det inte har jag kommit fram till 😊 Bloggnamn bytas inte heller förrens den dagen jag gift mig 😉😍
Utvecklas hur på portalen? Det som är frågan!!

Tack för feedbacken på mitt inlägg angående mina tankar om min blogg 🌸

Miss Tosse Queen

Kommentar postad den

Viktigt viktigt! Det är en av anledningarna till att jag är rädd för att åka bil på kvällarna 😔

Svar: Tack för feedbacken på mitt inlägg angående mina tankar om min blogg 🌸

Svar: Ja, jag blir mörkrädd över hur vissa kör i trafiken idag! De tänker varken på sina egna liv och framförallt inte på andras 😬💕
Sofia Werlin

Fanny Edfast

Kommentar postad den

Jag kan verkligen inte förstå mig på bilister som inte håller avstånd!! Som du skriver, räcker med att ett djur hoppas ut på vägen så skulle bilen bakom köra på en...

Svar: Jag blir mörkrädd över hur vissa kör i trafiken idag! De tänker varken på sina egna liv och framförallt inte på andras 😬
Sofia Werlin

Jessica Högberg

Kommentar postad den

Fy så obehagligt!
Skönt att det gick bra.

Svar: ja blir mörkrädd över hur vissa kör i trafiken idag! De tänker varken på sina egna liv och framförallt inte på andras 😩😬
Sofia Werlin

Amanda

Kommentar postad den

Usch, så läskigt! Att folk inte tänker mer på sånt..

Svar: ja blir mörkrädd över hur vissa kör i trafiken idag! De tänker varken på sina egna liv och framförallt inte på andras 😬😩
Sofia Werlin

Alice

Kommentar postad den

Usch, det är så himla obehagligt!

Svar: ja fy verkligen obehagligt! Kunde inte heller svänga av någonstans för förvar ingen avfart i närheten 😬
Sofia Werlin

Lillgarden

Kommentar postad den

Det är så hemskt när bilar ligger nära nära.
När bilar ligger så nära så slår jag av mer på farten. Låter dom köra om om dom nu tvunget vill köra fortare än vad hastigheten tillåter.
Vill dom riskera sina liv så gärna för mig men dra fan inte med mig.
Sedan min minsta föddes så har jag nästan blivit rädd för att köra och gillar det inte alls. Motorvägen undviker jag helst. Tycker det är så obehagligt tempo i trafiken, folk är rent vilda och korkade rent ut sagt.


Svar: Förstår inte vad dem får ut genom att ligga nära! Jag menar kör om, om du inte gillar min hastighet.. 😬
Sofia Werlin

Kommentera här