Mysig tisdagkväll!

Hej fina ni! Hoppas att er dag har varit toppen trots det kalla och ruggiga vädret. Dimman ligger fortfarande tät vid oss men jag hoppas att den lättar tills imorgon..

Tuva-Li sover för kvällen, blev lite senare idag men hon var inte speciellt trött innan och det blev egentligen bara tjugo minuter senare. Får hoppas på en bra natts sömn idag, hon sov lite oroligt inatt men somnade om så fort jag la henne nära mig. Antagligen sprutorna som har bråkat lite, skönt skönt att bli stucken och det är klart att de små får ont efteråt, nålen är inte jättetjock men det är inte heller den smalaste nålen.

Fortfarande imponerad över att hon inte började skrika som hon gör i vanliga fall när hon har fått spruta. Lite tårar i ögonen men de försvann lika snabbt som de fyllde ögonen. Man oroar väl sig alltid mer som förälder i de där lägena.

Tandläkarbesöket imorse gick bara bra! Tuva-Li gick runt inne hos tandhygienisten och tittade på alla saker som hon hade.

Draken som satt därinne var jätterolig att titta på! Påminde säkert Tuva-Li om Bolibompadraken, som för övrigt är väldigt populär här hemma. Rätt skönt att Tuva-Li kunde leka med den medan jag pratade med tandhygienisten.

Pratade allmänt om tänder och tandhälsan. Att man inte skulle ge saft och läsk i nappflaska och lite smärtlindring när tänderna spricker igenom. Pratade även om mat och jag blev lite chockad när hon sa att E T T mariekex, ett enda, innehåller två sockerbitar. Inte jättemycket men för små barn och deras tänder är det mycket. Jag kommer inte sluta att ge Tuva-Li mariekex men hon kommer däremot få bättre alternativ hädanefter.

Hon bet inte tandhygienisten i fingrarna i alla fall när hon skulle kollas i munnen. Först vägrade hon men det gick bra tillslut. Tuva-Li har fyra tänder framtill i överkäken och sex stycken tänder framtill i underkäken. Blev smått chockad när hon sa att hennes kindtänder har kommit upp, inget som jag har märkt av. Kanske därför hon var extra gnällig igår..

Tuva-Li's tandkarta ser Ni här nedanför. Tand nummer elva är på väg upp och lär säkert komma igenom om några dagar.

I övrigt har vår dag varit mysig och lugn här hemma! Pappa kom och hämtade min bil innan, lampa som lyser på den som måste fixas innan det är dags för besiktning.

Passade på att ta en riktig myskväll här hemma med loppan! Läste bok och myste i soffan ett tag. Jag behövde duscha men eftersom jag numera har en liten klätterapa som gärna klättrar ur sin matstol är det inget alternativ att sätta henne där mer.

Skulle ändå duscha av Tuva-Li så tog två flugor i en smäll och satte både henne och mig själv i duschen. Jag satt som en skräddare och Tuva-Li satt i mitt knä och myste järnet. I dessa fallen saknar man ett badkar men vi löste det ändå. Se möjligheterna har jag fått lära mig!

Nu blir det att svara på kommentarer, läsa bloggar och kolla på Hela Sverige Bakar innan det är dags för Svenska Hollywoodfruar. Kram på Er och sov så gott sen 🌸

Glöm inte bort att gilla inlägget genom att trycka på ❤️.

/ Sofia Werlin

Kommentarer

Miss Tosse Queen

Kommentar postad den

Skönt att allt gick bra hos tandläkaren 😊
Ha en mysig kväll 🌸

NICOLE

Kommentar postad den

Skönt att det gick bra där :)

Svar: Ja himla skönt ☺️
Sofia Werlin

Emma-Matilda

Kommentar postad den

svar: Nej, inte den klänningen tyvärr! Roger sa att nu hade jag ju köpt en annan så nu fick jag nöja mig med den. haha! taskigt men sant. Och Klara var ju lagom förtjust i den vi redan köpt så jag fick ge mig :p ha en fin kväll, fina du! :)

Svar: Åh 😔 haha.
Men jag tror att klänningen Ni köpte är minst lika fin 😍🌸
Sofia Werlin

Gabriella

Kommentar postad den

Skönt att det gick bra!!

Svar: Ja jätteskönt 🌸
Sofia Werlin

Kattis

Kommentar postad den

Lät ju rätt mysigt ändå med en gemensam dusch och skönt för dig att få din dusch gjord också. Duktig tjej hos tandläkaren också!😊

Svar: Ja himla mysigt! ☺️.
En dag blir hon för stor för det så lika bra att passa på ☺️🌸
Sofia Werlin

Malin

Kommentar postad den

Kul att det gick bra! Tyckte det kändes så stort när Theo skulle dit första gången.

Här har vi haft en jobbig kväll med ledsen och arg bebis. Vart vaccination idag så 2 sprutor i låren å de va ju såklart inte populärt..

Svar: Åh lilla vännen då 😩. Känner med dig! Aldrig kul när dem är ledsna och gnälliga :(
Sofia Werlin

Heléna

Kommentar postad den

Så bra att det gick bra hos tandläkaren och så roligt med ett så fint tandkort :D Hoppas du får en fin kväll! Kram <3

Svar: Ja jätteskönt ☺️. Man vill ju inte att dem ska bli rädda för tandläkaren/tandhygienisten 🌸
Sofia Werlin

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Kommentar postad den

Det är helt sjukt hur mycket som innehåller socker tycker jag. Där sonen går finns en bild på hur många sockerbitar det är i olika saker :-o. Man blir lika förvånad varje gång.

Svar: Ja verkligen! Även om de flesta produkter idag innehåller socker så är det skrämmande och chockerande när man får det svart på vitt!
Sofia Werlin

Mirre

Kommentar postad den

ja bara nyttigt att gå på det där, man får lite tips, bra att det gick bra

Amanda Jona [SPONTAN]

Kommentar postad den

Skönt att tandläkarbesöket gick bra! :)

Svar: Ja jätteskönt ☺️. Man vill inte att de ska bli rädda för tandläkaren/tandhygienisten 🌸
Sofia Werlin

Linnea

Kommentar postad den

Låter som en härlig kväll <3

Svar: Ja jättemysig och lugn 😍🌸
Sofia Werlin

Matilda Berlin

Kommentar postad den

Men va?? 2 sockerbitar på ett endaste mariekex? Det hade jag verkligen ingen aning om :o

Svar: Eller hur? Frågade tandhygienisten rakt ut om hon skojade om det 😬
Sofia Werlin

ullie

Kommentar postad den

Så mysigt så badade vi oxå ibland när de va små

nu gick de att komma direkt utan en massa siffror himla blogg sidan :D
fin onsdag kram

Svar: Ja så mysigt! Man får passa på när de fortfarande är små ☺️🌸
Sofia Werlin

linda

Kommentar postad den

skönt att tandläkarbesöket gick bra :-)

Svar: Ja himla skönt ☺️. Vill inte skrämma de små första gången hos tandläkaren/tandhygienisten 🌸
Sofia Werlin

ajlimullersandvik.blogg.se

Kommentar postad den

Jag fick nästan alla tänder samtidigt och sedan tappade jag alla typ samtidigt och sedan i vuxenålder fick jag operera ut fyra till, visdomständer. De kom alla samtidigt när jag fyllde 20. Knas hur olika det är.

Svar: Ja det är så olika hur tänderna kommer ☺️
Sofia Werlin

Lillgarden

Kommentar postad den

Så sött litet tandkort, det har vi inte fått med våra stora.

Svar: Visst är det? 😍
Sofia Werlin

Evanessè

Kommentar postad den

Man måste in i en kommentar för att gilla dina inlägg, men det vet du nog (tänkte bara utifall dem som inte är så bloggvana kanske inte hittar den så lätt) :)

Svar: Tack för du sa till! Ska försöka ordna det ☺️
Sofia Werlin

Kommentera här