Lördagens kalas!

Tänkte att jag skulle försöka sammanfatta Tuva-Li's kalas! Nu har ni hört mitt tjat om all planering så länge och jag vet att några var intresserade av att få höra hur allt blev.

Började förbereda det mesta redan i fredags! Började med tårtan då den tog längst tid. Jag var rädd för att den skulle vara torr och tråkig på lördagen. Kom på efter att vi hade lagt ihop tårtan att jag skulle penslat lite päronpuré på bottnarna.

Tårtan blev tillslut klar och jag blev relativt nöjd! Tårtlocket sprack lite men jag hade gjort tårtan själv och jag är ingen konditor. Ställde tårtan kallt och sen gick vi bort till lokalen för att duka och förbereda köttet.

Medan min lillasyster och Tuva-Li's moster stekte upp all färs till tacosen ställde jag och mamma ordning borden och fixade därinne. Min mormor och Tuva-Li's gammelmormor fick uppgiften att hålla koll på Tuva-Li.

Är glad att dukarna jag hade köpt precis räckte till alla borden. Annars hade jag fått köra och köpa fler! Hade beställt hem saker från Wish som borden skulle dekoreras med. Dels hade jag beställt hem löpare i rosa med silverhjärtan på, blev jättefint när det väl kom upp på borden.

Såg ut som man hade strött stenar i silver på långt håll! Jag tycker om att dekorera bord både enkelt och även med lite mer. Nu var det kalas och då tyckte jag att det enkla blev snyggast.

Gjorde det enkelt för oss när det kom till dukningen. Tallrikarna valde jag att duka fram på bordet där maten skulle tas. Dukade fram glas, bestick och servetter på borden och dekorerade glasen med de fina fjärilarna jag hade beställt hem.

 

Lördagmorgonen och kalasdagen började med ett besök borta i lokalen för att förbereda det sista innan gästerna skulle komma..

Ställde mig och hackade alla grönsakerna och gjorde vitlökssåsen! Slapp stå och riva osten jag hade köpt, då mamma var snäll och tog med sig den hem för att riva i deras matberedare. Riva ett kilo ost på ett vanligt rivjärn hade tagit hela dagen.

När alla grönsaker var klara och såsen var färdig fixade jag det sista med att dekorera lokalen med ballonger. Tuva-Li sprang runt och jagade en ballong jag hade blåst upp till henne. Något reserverad då ballongen hon fick dagen innan smällde när hon tog i den. Men hon sprang glatt runt efter ett tag och sparkade på den.

Blåste först upp ballonger och hängde dem i snören när jag kom på att jag ville göra ballongblommor, så där efter trettio stycken uppblåsta ballonger. Orkade dock inte ändra om det på förmiddagen och Tuva-Li var trött och hungrig.

Vi gick hem till mormor efter ett tag, Tuva-Li fick mat och sen blev hon duschad. Jag passade på att duscha av mig innan hon skulle sova, så jag kunde sitta i lugn och ro sen och sminka mig. Hon sov en bra stund och jag hann fixa både hår och smink innan det var dags att byta om och gå bort till lokalen igen.

Gick bort till lokalen lite efter klockan tre för att ändra om ballongerna och förbereda middagen. Lyckades få Tuva-Li att somna om ett tag i vagnen medan vi fixade det sista och hon sov cirka en timme och vaknade lagom tills gästerna började anlända.

Kalaset blev jättelyckat och jag är så tacksam för att så många ville komma och fira Tuva-Li! Givetvis saknade vi några men så är det tyvärr..

Tårtan kunde ha blivit bättre! Inga fel på smaken och den var inte torr fick jag höra. Däremot hade tårtlocket smält, så min idé och tanke med att måla grässtrån gick bort. Gjorde en lite annorlunda tårta men den var hemlagad! Men hädanefter blir det nog köpetårta eller att jag frågar min vän som är konditor om hon vill göra dem. Utseendet kunde som sagt ha varit bättre men hon fick en tårta med Babblarna på och hon kände igen figurerna direkt.

Gilla gärna inlägget - tryck på ❤️

/ Sofia Werlin

Kommentarer

Becca

Kommentar postad den

Så fint det ser ut :)

Svar: Tusen tack 😍🌸
Sofia Werlin

Jessica Högberg

Kommentar postad den

Jättefina bilder.
Tårtan är oxå jättefin!
Härligt kalas

Svar: Tusen tack 😍🌸
Sofia Werlin

Marie

Kommentar postad den

Så fint ni fixat det =D, grattis till 1 åringen

Svar: Tusen tack 😍🌸
Sofia Werlin

Miss Tosse Queen

Kommentar postad den

Åh så fin tårta!! :D Jag hoppas ni båda var nöjda med dagen <3

Svar: Tusen tack 😍💕
Sofia Werlin

Miss Tosse Queen

Kommentar postad den

Svar: Det blev mega gott :D

Ja jag såg inlägget här och nu ju :)
Vad kul att höra gumman :) <3 Casper ska bara bli frisk så bokar vi in en dejt ;)

Evanessè

Kommentar postad den

Helt perfekt ju, att sitta där med bar överkropp och slippa tänka på om man spiller, haha :)

Svar:
Helt otroligt ju, med min mage gick det liksom inte att undgå, haha :) Titta själv.
http://egosidan.blogg.se/2016/september/prematur-forlossningsberattelse.html

Svar: Ska spana in inlägget! :)
Ja perfekt - ville inte att hon skullefå fläckar på sin vita klänning 🙈
Sofia Werlin

Heléna

Kommentar postad den

Du har verkligen gjort ett kanonjobb med allt kring Tuva-Li´s födelsedag! Jättefin dukning, fina ballongblommor, tårtan ser hur fin ut som helst och vilken söt prinsesskrona Tuva-Li fick ha :D Du kan känna dig nöjd och stolt :D Kramar <3

Svar: åh tusen tack för din fina kommentar angående kalaset😍. Blev som sagt inte helt nöjd med tårtan men kanske blir perfekt nästa gång man testar på det :)
Sofia Werlin

Cassie

Kommentar postad den

Allting var jätte fint och smakade bra. 👌🏻😍 tack för vi fick va med att fira sötnosens dag. Ska skicka bilderna jag tog också till dig. 😘❤️

Svar: Tack för att ni ville komma 😍💕
Sofia Werlin

Anna

Kommentar postad den

Både dukningen och tårtan ser jättefina ut. För att inte tala om födelsedagsprinsessan. Att sitta halvnaken och äta tårtan med fingrarna, det tycker jag är själva essensen i att vara en livsnjutare. Helt underbart!

Svar: Åh tusen tack för de fina orden 🌸.
Haha ja, tänk om man själv kunde gjort den, så man slipper spilla på sina finkläder 🙈😂
Sofia Werlin

Fröken Rödlök

Kommentar postad den

Gud så mysigt och jättefin tårta, verkligen =)

Svar: Tack så mycket! 🌸
Sofia Werlin

Dixi Wonderland

Kommentar postad den

Vilka fina dekorationer. Ser helt perfekt ut :D

Svar: Tusen tack! 🌸😍
Sofia Werlin

Lillgarden

Kommentar postad den

Så fint du gjort! Och tårtan blev ju jättebra!
Söta löpare, var det på wish du hittade dom?
Låter som att det blev ett superfint kalas!

Svar: Ja precis Wish ☺️
Tack så mycket :)
Sofia Werlin

Kommentera här