LCHF jordnötskakor...


D
et är kanske fel att lägga receptet under katgorin nyttiga recept men detta kakreceptet är faktiskt nyttigt, speciellt för oss som går på LCHF-kosten. Även ni som inte går på någon diet kan testat detta receptet tycker jag. Dock stämmer inte bilden riktigt överrens med hur kakorna blir...

Ingredienser till ca 20-30 stycken:

50 g smör
½ dl sukrin
2 msk jordnötssmör
1 dl skalade sesamfrön
1 dl kokos

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör och sukrin poröst i en matberedare.

Rör ner jordnötssmör och rör samman med smöret.

Blanda alla torra ingredienser och vänd ner. Rör sedan samman till en deg.

Låt degen vila i kylen i en timme.

Forma degen till små bollar och sätt i små kakformar. Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter eller tills kakorna har blivit gyllenbruna. Låt kakorna svalna innan de ska ätas.
/ Sofia Werlin

Kommentarer

Andréa

Kommentar postad den

Sv: Gör det!

Vad är sukrin för något? :)

Andréa

Kommentar postad den

Sv: Aha, låter bra. Dyrt antar jag?

Andréa

Kommentar postad den

Sv: Okej :)

POOS

Kommentar postad den

åh, kakorna låter jättegoda! :)



Ja, det tyckte jag verkligen! Mindre kinder och så :)

Jag ser bara skillnad på gamla byxor, men jag ser inget i spegeln.. Synd.

Sara ~ Candis

Kommentar postad den

SV. Nu har jag mailat dig sötis. Blev avbruten igår när jag skulle göra det. Tack för att du påminde mig :) Kramis

AMANDA FALK

Kommentar postad den

Gud vad gott! :D jag måste baka i helgen ;-)

Sv: Ja, jag körde ju på min egen "amanda-diet" hehe men om man tänker efter så är det ju lite LCHF, fast jag åt inget fett alls heller. Men det fungerade toppen för mig, gick ju ner rätt mycket på en kort period. Men dock lite för snabbt, kroppen ska ju hinna vänja sig och det är inte bra att ta bort alla kolhydrater och allt fett och typ leva på äpplen och salld. Men med min vilja kunde jag inte stoppa mig själv!



Sov så gott!

Julia

Kommentar postad den

Hej!

Testade detta receptet från lchfrecept sidan, men jag vet inte om jag gjorde något fel?? Dom såg inte alls ut som på bilden på receptsidan plus att dom bara smular sönder.

Tacksam för svar till mailen. :-) Dom smakar ju ljuvligt men hade varit bra om jag kan få dom att inte smula... //Julia

Malin - Q r i s t a a l l ♥

Kommentar postad den

Åh dessa ska jag prova! Äter också enligt LCHF modellen och har testat några olika kakor som ska vara goda men som smakar fruktansvärt! Så detta ska vi testa :)

Kommentera här